Winning Together – Building Strong Partnerships in Outsourced Sales

Hva er outsourcing av salg?

En virksomhet kan outsource Field Sales til en partner som har spesialisert seg på dette.

Et slikt selskap har ikke bare en profesjonell og kompetent salgsorganisasjon, men også koordinasjons- og støttetjenester og erfarne salgsledere. Rett CRM system med gode rapporterings moduler og strukturerte prosesser støtter det daglige salgsarbeidet.

Outsourcing av salg gjør at selskapet kan fokusere på sine kjernekompetanser, som produktutvikling, merkevarebygging og markedsføring. Kostnadseffektivitet oppnås ved ofte å dele den outsourcede salgsressursen med andre merker. Ved outsourcing av Field Sales kan man skalere opp og ned relativt fleksibelt etter endret behov og ønsker.

Grunnlaget for et vellykket samarbeid

Salgsfunksjoner er hjertet i nesten hver virksomhet. Salg er en strategisk og nesten essensiell funksjon uten hvilken en virksomhet ikke kan utvikle seg og vokse. Derfor er det avgjørende å velge en profesjonell, utviklingsorientert og pålitelig partner som outsourcingpartner.

Det er av ytterste viktighet at målene til selskapet og outsourcingpartneren er på linje. Begge parter må primært sikte mot suksess og vekst for merkevaren som blir solgt på markedet. Målsettingene  bør også defineres sammen.

Det er også viktig at begge parter er villige til å investere i samarbeid og dets utvikling. Åpenhet og ærlighet på begge sider er kritisk viktig, det samme er å gi konstruktive tilbakemeldinger. Noen ganger er det nødvendig og konstruktivt å utfordre partneren, da dette fremmer felles utvikling.

Det er bra å holde seg til den avtalte arbeids- og ansvarsfordelingen og la hver part være ansvarlig for sin del. Regelmessige møter, effektiv og oppdatert rapportering, kontinuerlig kommunikasjon og kontakt fungerer som kanaler for de grunnleggende elementene i vellykket samarbeid som er listet opp ovenfor.

Hvordan måle suksess i outsourcet salg?

Det typiske primære målet for suksessen til en outsourcet salgspartner er salgsvekst. Salgsmål settes typisk på års- og kundenivå, og i tillegg for eksempel etter salgsperioder og produktgrupper. I tillegg til reell salgsvekst, overvåker outsourcingvirksomheten typisk også lønnsomhet og dens utvikling.

Det er viktig at begge parter har en klar, konsekvent forståelse av de viktigste målene, og at resultatene regelmessig overvåkes og rapporteres, og korrigerende tiltak iverksettes om nødvendig.

Det er også andre faktorer å vurdere når man evaluerer tjenestene til outsourcingpartneren. Viktige spørsmål inkluderer:

  • Utvikler samarbeid med outsourcingpartneren oss og vårt merke i riktig retning?
  • Lærer vi av vår outsourcingpartner?
  • Oppnås kostnadseffektivitet?
  • Er løsningen optimal med tanke på lønnsomhet?
  • Investerer vår outsourcingpartner i utviklingen av sin virksomhet og vårt samarbeid?
  • Er vårt samarbeid motiverende og utviklende?

Sales Support: Din proaktive partner i outsourcet salg

Sales Support tilbyr en moderne, erfaren og ledende salgsorganisasjon til din disposisjon. Vårt fokus er 100% på suksessen til våre partnere. Vi håndterer både feltsalg og nøkkelkundesalg kostnadseffektivt og vekstorientert. Vi har lang erfaring med vellykket samarbeid med våre partnerbedrifter, og vi tror på åpent samarbeid og transparente operasjoner.

Kontakt oss, og la oss sammen diskutere hvordan vi kan bygge en vinnende outsourcet salgs løsning for din virksomhet for å støtte fremtidig vekst.